New Wave won de Popprijs…

…en prompt was iedereen boos. Twitter ontplofte. Ophef, alles. Want dat kan natuurlijk niet hè, dat New Wave de Popprijs wint. Dat had Kensington moeten zijn, of Dotan, of desnoods Golden Earring; dat had heel twitterend Nederland al weken van te voren besloten. Er schijnt een soort niet-bestaande wachtlijst te bestaan voor acts die de Popprijs nog moeten gaan winnen, en iedereen was het erover eens dat New Wave nog lang niet bovenaan die lijst stond. Sterker nog: New Wave stond helemaal niet op die lijst. Schande! Ik zette de argumenten van Boos Twitter even op een rijtje.

 

1. Wie de fuck is New Wave?

 

Foto 17-01-16 10 59 53

Eerste grote vraag na de bekendmaking was natuurlijk: wie de fuck zijn deze jongetjes? Want als ik, als blanke veertiger, ze niet ken, dan kàn het natuurlijk geen goede muziek zijn.

 

2. Snotneuzen!

 

Foto 16-01-16 23 13 11

Deze jonge jongetjes hebben natuurlijk geen enkele kaas gegeten van wat er wel en niet de ether in geslingerd mag worden overdag. Stel je voor dat onze jeugd blootgesteld wordt aan deze ongecoördineerde rommel! Kleine update: “de ether” bestaat tegenwoordig voor 90% uit streaming, en ik vrees dat onze jeugd de “bagger” van New Wave al een tijdje geleden ontdekt heeft. Maar zoekt u gerust de streamingcijfers even op.

 

3. Hiphop is al lang niet vernieuwend meer…

 

Foto 16-01-16 23 10 55

Klopt! Het genre is inmiddels alweer een aantal decennia oud. Folk en americana zijn trouwens nóg een halve eeuw ouder, en toch wonnen de Common Linnets vorig jaar. Just sayin’.

 

4. Hiphop is helegaar geen muziek!

 

Foto 17-01-16 10 44 28

Jep! Sommige mensen willen deze discussie nog steeds voeren. Echt waar. Hallo, 1986 heeft gebeld, het wil z’n ophef terug.

 

5. Oh nee, onze jeugd!

 

Foto 16-01-16 23 14 28

Ook deze is al zo oud als de wereld. Help! Onze nozems worden verpest door de muziek van Elvis! …aldus een bezorgde burger anno 1957. Stop met stom moraliseren, of verhuis naar Amerika. Daar is parental advisory nog altijd alive & kicking.

 

6. Waar zijn de gitaren?

 

Foto 16-01-16 23 14 05

Ah ja, deze, ook al zo’n classic. Muziek maak je met “echte” instrumenten. Dat verwijt werd Edgar Varèse ook gemaakt toen hij in de jaren ’30 van de vorige eeuw begon te componeren voor theremins. Maar alle oubollige gekheid op een stokje: ik durf er een rijksdaalder om te verwedden dat de makers van dit argument zelf heus ergens Kraftwerk of Depeche Mode in hun playlist hebben staan.

 

7. Nederlanders zijn niet gangsta genoeg

 

Foto 16-01-16 23 12 20

Inderdaad, toen RTL5 met een aantal rappers Da Hood in trok, werd pijnlijk duidelijk dat Diemen-Zuid toch echt iets heel anders is dan – pakweg – Compton. Maar dat wil niet zeggen dat Nederlanders geen hiphop mogen maken. Moet je daarvoor eerst kogels gevangen hebben? Of mag het niet in het Nederlands, omdat dat zo boers zou klinken? Ik ben nog altijd benieuwd wie er in allemaal zitting heeft in het Comité Ter Bepaling Wat Echte Hiphop Is. Laat het me weten.

 

8. Maar dan nog: ze rappen helemaal niet goed!

 

Foto 17-01-16 10 42 55

Hyperkorte opfriscursus Hiphop: there’s no such thing als vals rappen. En geloof me: als Ronnie Flex wél vals had gerapt dan had ‘ie er wel autotune overheen gegooid.

 

9. De jury wil cool doen

 

Foto 17-01-16 10 42 16

Laten we wel wezen: als de Golden Earring had gewonnen, had half twitter lopen zeiken dat het veel te laat was, of dat de jury niet weet wat er nu leeft onder de kids. Nou geven ze er een keer blijk van een vinger aan de pols te hebben, is het nog niet goed.

 

10. Waar kunnen we het wél over hebben?

Alle slechte argumenten aside, zijn er natuurlijk altijd dingen die je ter discussie kan stellen. Daar zijn juryprijzen uitermate geschikt voor. Moet je de Popprijs bijvoorbeeld uitdelen aan een eenmalig project, dat buiten de landsgrenzen nauwelijks iets doet? Dan is de vraag of de Popprijs een exportprijs is. En natuurlijk kun je eindeloos discussiëren over de (inhoudelijke) kwaliteit van de muziek, afgewogen tegen de overweldigende populariteit ervan. Dan is de vraag: is de Popprijs een inhoudelijke prijs, of een populariteitsprijs? Een laatste punt van discussie: New Wave zou voornamelijk populair zijn bij zeer jonge tieners. Is dat zo? En als dat zo is: zou Kinderen voor Kinderen dan niet ook een keer mogen meedingen?

Allemaal valide vragen. Nou ben ik persoonlijk groot fan van New Wave, van Ronnie Flex, én van een aantal nummers op de plaat (Dikke Gun!), en dat wil ik best inhoudelijk toelichten. Maar kom dan niet met bovenstaande onzin aanzetten, beloofd?

26 reacties op “New Wave won de Popprijs…”

  1. Joris schreef:

    Kinderen voor kinderen wordt geschreven en gecomponeerd door 40+ers, toch?

  2. Marc de Hond schreef:

    Wat een sterk stuk Aafke, complimenten!!!

  3. Marcel schreef:

    De Popprijs is een initiatief van Buma Cultuur. Dezelfde organisatie
    (Buma Music Academy) sponsorde de opname van het ‘album’ waar Drank
    & Drugs op staat.
    http://wtfck.nl/new-wave-wint-de-pop-prijs-dat-is-pas-wtfck-popprijs/

  4. Blaas Vaak schreef:

    En het feit dat ze werden gesubsidieerd door Buma Cultuur die ook de prijs uitreikt? Is dat wel een argument dan?

  5. Ferry schreef:

    Heb het idee dat sommige mensen zich na gister zo een 15 jaar ouder voelen hahaha

  6. Henk schreef:

    Gelukkig niet de doorsnee poprick van Kensington. Man, dan was ik pissig geweest. Wat een overschatte band is dat.

  7. Ingrid schreef:

    Ook ik was erg verbaasd (en teleurgesteld) over de keuze voor de winnaar. Nog teleurgestelder ben ik nu ik er achter kom dat ik blijkbaar in het hokje ‘blanke, ouderwetse, bijna-veertiger’ hoor die ‘niet open staat’. Sinds wanneer ligt het aan die factoren als ik vraagtekens heb bij een bepaald soort muziek. Ik ga al jarenlang naar ESNS en kan best veel muziek waarderen en respecteren, ondanks dat niet alles mijn persoonlijke smaak is. Mag ik weer uit het hokje en sommige artiesten kwalitatief minder vinden?

    1. Elmo schreef:

      ESNS *facepalm … Het feit dat je niet eens beseft dat eigenlijk alleen al die opmerking precies duidelijk maakt waarom jij (en jouw doelgroep) deze muziek niet begrijpt bevestigt exact datgene wat beschreven wordt in dit artikel.

  8. karin schreef:

    ik ben niet teleurgesteld dat een hiphop project gewonnen heeft en dat er een generatie clash is ontstaan hou je altijd. maar ik was verbaasd en later verontwaardigd over het taalgebruik van die gasten, speciaal naar meiden toe. de bitches en hoeren zijn niet van de lucht. heb er ook maar een blogje over getikt.

    1. Elmo schreef:

      Een blogje tikken zonder interpunctie lijkt me toch vrij lastig. Bovendien zijn die termen uiteraard met een knipoog te nemen gegeven het feit dit veel terug komt in de lingo die geassocieerd wordt met hiphop. Daarbij genomen zijn bitches en hoeren niet de standaard vrouw met principes maar ook echt daadwerkelijk gericht op: *tromgeroffel bitches en hoeren (die bestaan, echt waar). Is een stukje hiphop cultuur, 2pac heeft er een nummer over: ”Wonder why they call you bitch” wellicht een stukje interessante proza?

      1. karin schreef:

        en dan nog vind je dat het gewoon moet kunnen? … elmo?

  9. Peter S schreef:

    ik mis: en een buma cultuur gesponsored prject dat een buma cultuur prijs wint.

    en: ze zingen/zongen vals

    en niemand neemt die prijzen serieus sinds de pop mediaprijzen al 9 op 10 keer naar de sponsors Oor en 3voor12 terug gaan

    1. Nick Helderman schreef:

      Hahaha de sponsors OOR en 3v12. Goeie.

    2. Anon schreef:

      Nee hoor, ze zongen vals staat er bij

  10. Daaf van der Maas schreef:

    De argumenten van de jury snijden hout, al kun je je zelf af vragen of het het niet teveel is toegespitst op populariteit en reikwijdte en wat te weinig op kwaliteit. Tenminste, er lijkt,ook in Nederland, betere hiphop te zijn.Maar goed, ook daar kun je verschillend overdenken natuurlijk.

  11. mago schreef:

    Omdat er gerapt wordt ,is dit hip hop.De belangrijkste track is een deep house nummer met rap en ook andere tracks zijn dance of trap.Ik zie het meer als een cross-over tussen hiphop en alles wat er verder in de club gedraaid wordt.Noem het eclectic .Qua views op Youtube, meer dan 10 miljoen voor sommige nummers,is de prijs meer dan terecht.Alleen Flex en Kleine zijn bekender dan het project wat verwarring geeft .Ik krijg het gevoel geeft dat Buma (sponsor) een veer in de reet moest worden gestoken.Misschien een ideetje de prijs te splitsen in een door jongeren gegeven prijs en een 40+prijs.Kunnen ze voortaan gewoon zeggen dat ze te oud zijn om het te begrijpen.

  12. m/ schreef:

    Ik heb nog nooit van NewWave gehoord en maak er geen gewoonte van om te luisteren naar Ronne Flex en/of die kleine gast. Maar ben geen veertiger die nergens meer voor open staat. Ik nader de 30 en luister liever naar muziek met “echte instrumenten” zonder autotune.

    Welk hokje pas ik dan in?

    Punt is, vind jouw bovenstaande blog behoorlijk generaliserend en kort door de bocht. Juist ja, net zoals de muziek van de boys die net een popprijs gewonnen hebben.

    Opinions are like assholes – everybody has one. Dat mensen wat te vermelden hebben over een een act die een popprijs binnenhaalt moet kunnen. Maar je beledigt best wel wat mensen als je zegt dat we “niet open staan voor” of dat we allemaal “veertig en blank” zijn.

    Wij houden simpelweg niet echt van de muziek die jij wel tof vind.

    1. Elmo schreef:

      – Een willekeurige hipster

      1. m/ schreef:

        bedankt voor het bewijzen van m’n punt, man met de twee bedrijven die naar artiesten luistert “die het echt wel begrepen hebben”.

        Volgens mij hadden de reacties niet veel te maken met de erkenning van hiphop als een serieus genre in Nederland. En ja, die indie DWDD kotsrock komen mij m’n strot ook uit. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik Ronnie Flex en Lil Kleine drie keer niks vind, en daarmee niet een veertigjarige ben die nergens meer voor open staat.

        Als jij die muziek wel tof vind is dat prima toch? Het was in ieder geval niet mijn intentie om op die gevoelige teentjes van je te trappen, droeftoeter.

        Ik ga weer lekker verder met mijn werk, en ik lever ook heus een goede bijdrage aan de maatschappij met mijn 40 urige werkweek. En nu ga ik zoals een echte “hipster” dat doet, is even fijn bijkomen met een lekkere plaat van Testament. Adieu

        1. Elmo schreef:

          Lol, neem gelijk een foto van de hoes met je Lomo camera, scan hem in en plaats hem op Instagram naast je collage van superfoods en biologische grooming producten, als je dan toch bezig bent. Heb overigens nooit gezegd Lil Kleine tof te vinden, ze begrijpen alleen wel waar op dit moment vraag naar is (60 miljoen streams in NL). Overigens mag je mij uitleggen welk punt je bewijst anders dan dat jij niet in een hokje (oh de hipster ironie) zou passen ?

          1. m/ schreef:

            Ik vind het best wel knap dat je op basis van twee reacties een profiel kunt schetsen van me, terwijl je me niet eens kent. Maar dat bewijst maar wat voor een zielig en kortzichtig persoon je eigenlijk bent.

            Ik heb geen lomo camera, evenals superfoods en biologische grooming producten. Allemaal gekke assumpties die jij maakt op basis van iets wat ik hier schrijf. Ik ben geen hipster. Vind de associatie überhaupt een beetje dom, maar dat is mijn eigen schuld. Ik had beter moeten weten en niet in een discussie verzeild raken met kortzichtig volk zoals jou.

            Ik hoef je niets uit te leggen, en ik hoef mezelf al helemaal niet te bewijzen tegenover jou. Je hebt helemaal gelijk man, ik ben zo hard een hipster dat ik nu maar naar de h&m ga rennen en uit verdriet hippe kleding ga kopen.

            Have a nice life, droeftoeter

          2. Elmo schreef:

            Als je niks hebt uit te leggen waarom wijd je er dan 3 alineas aan?

  13. Elmo schreef:

    Het feit dat in Nederland hiphop nog steeds niet als serieuze muzieksoort wordt beschouwd zegt al genoeg over het publiek hier. Hiphop is inmiddels de meest invloedrijke muziekstroming ooit (meer nog zelfs dan Rock & Roll) en kent in het genre zelf inmiddels ook al diverse subgenres (ja echt het is niet alleen maar gangsterrap). Ik luister al sinds de jaren 90 voornamelijk hiphop en wordt daardoor vaak direct in een hokje geplaatst van hangjongere of crimineel terwijl ik gewoon twee eigen bedrijven heb en meer bijdrage lever aan deze maatschappij dan 9 van de 10 piratenfestijn bezoekers. Vooral wanneer je als ”blanke” naar hiphop luistert in Nederland zal er wel iets mis met je zijn want ach hiphop, dat is toch alleen maar negerherrie? Dit zijn niet mijn woorden overigens, dit is meer de doelgroep die anti zwarte piet betogers zeurpieten noemen (hoe ironisch). Als the Common Linnets, Jan Smit, Kensington, Jett Rebel, Moke, Dotan en alle andere dertien in een dozijn Indy rock DWDD bandjes de lucht in geprezen worden maar artiesten als Kendrick Lamar direct worden bestempeld met de term negerherrie dan moet je je als muziekhebber toch wel diep diep schamen om in Nederland te wonen. Respect voor Lil Kleine en Ronnie Flexx, twee van de weinige artiesten in Nederland die het wel begrepen hebben. Shout aan GQ ook dat ze Ronnie tot best geklede man hebben uitgeroepen! Hiphop is bezig met een take over, streetwear is big business geworden en binnenkort lopen jullie allemaal als schapen erachter aan. Behh … drops mic.

    1. Anon schreef:

      damn wat ben jij een fucking butthurt retard…
      STFU hypocriete luL! En ronnie flex en lil kleine weten gvd helemaal niks! IDIOOT!

      1. Elmo schreef:

        Dat zijn wel een heleboel uitroeptekens en scheldwoorden voor iemand die een ander ”een fucking butthurt retard” noemt … Volgens mij heb je zelf een beetje zand in je vagina … En hypocriet, weet je wel wat dat betekent? Zie namelijk de context niet helemaal, net als interpunctie, die zie ik ook niet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *